• Media

    30 JUNI, 2009

    Gothia Cup live på Viasat Fotboll

    För första gången någonsin kommer Gothia Cup att visas live på TV. Under fyra dagar kommer Viasat Fotboll att sända närmare 30 timmar direktsänd fotboll från Heden och Gamla Ullevi.

    Viasat storsatsar med toppnamn som Ola Wenström, Henrik Strömblad, Ola Andersson och Bosse Pettersson på plats under fyra dagar med närmare 30 timmars direktsänd fotboll med samtliga pojk- och flickklasser.

    Bland annat kommer samtliga finaler sändas under två dagar från det nybyggda Gamla Ullevi med kända namn som Ola Wenström och Ola Andersson vid studiobordet för intervju och analys som komplement till Henrik Strömblad och Bosse Pettersson i kommentatorshytten.

    Totalt kommer runt 40 matcher ur samtliga 14 klasser visas och inte minst kommer den spektakulära klassen för pojkar 17 med uteslutande elitlag bli en riktig godbit för TV-tittarna.

    Här kan du läsa mer om Gothia Cup i Insight RättighetsNavigator.

  • Media

    22 JUNI, 2009

    TV4 Sport visar beachvolley

    Nu är det klart att TV4 Sport kommer att sända från beachvolleyturneringarna Paf Open och Nestea Swedish Beach Tour.
     
    - Beachvolleyboll är en OS-sport med utövare och popularitet över hela världen. Att TV4 Sport under sommaren visar tävlingar från både den svenska och den internationella touren känns väldigt kul och helt rätt i vår sommartablå, säger Hans Pekkari, vd TV4 Sport och sportchef TV4-Gruppen i ett pressmeddelande.
     
    - Att TV4 Sport sänder Paf Open blir en viktig ingrediens i beachvolleyfesten på Åland och ett steg motvisionen att göra Paf Open till ett av Nordens största återkommande idrottsevenemang, säger Simon Dahl, projektchef för Paf Open.
     
    - Redan förra säsongen hade Nestea Swedish Beach Tour 115 000 besökare. Samarbetet med TV4 Sport är en viktig pusselbit i arbetet att öka allmänintresset för sporten ytterligare i Sverige, säger Mattias Walfridsson, VD för Svenska Volleyevent AB.

  • Media

    22 JUNI, 2009

    Eurosport säkrar tennisrättigheter

    Eurosport och LTA har tecknat avtal om rättigheterna till AEGON British Tennis Series 2009-2013.
     
    Eurosportgruppen och LTA, Lawn Tennis Association, har förlängt sitt avtal kring de tre turneringarna i AEGON British Tennis Series med fem år från 2009-2013. De tre grästurneringarna hålls i juni och är del av upptakten inför Wimbledon.
     
    Avtalet gäller direktsändningar på Eurosport från:
    AEGON Championships, ATP-turnering på Queens's club
    AEGON International, ATP-turnering i Eastbourne
    AEGON Classic. WTA-turnering i Birmingham
     
    Eurosport sänder de tre turneringarna exklusivt i de 59 länder där kanalen finns, med undantag för Storbritannien och Irland. Avtalet gäller även rättigheter för Internet.
     
    - Vi är väldigt glada över att samarbeta med Eurosport och kunna erbjuda sportfans möjligheten av se grästennis av världsklass, säger Roger Draper, CEO för LTA i ett pressmeddelande.
     
    - Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra tittare tre av de bästa grästurneringarna inför Wimbledon. Det här avtalet stärker Eurosports redan särklassiga tennisutbud i Europa med tre Grand Slam-turneringar, 20 WTA-turneringar av högsta klass och en rad spännande ATP-turneringar, säger Julien Bergeaud, Director of Rights Acquisitions and Sales, Eurosport Group.

  • Media

    10 JUNI, 2009

    Eurosport livestreamar Vätternrundan

    Vätternrundan kommer i år att livestreamas. Via Eurosport Player har man därmed chans att hålla koll på vänner och familj i loppet utan att själv ge sig i kast med att cykla 30 mil.
     
    Loppet kommer att sändas via Eurosports betaltjänst Eurosport Player och produktionen omfattar kameror vid start och mål samt rapporter från depåerna längs med banan. Publik och tittare kan dessutom skicka hälsningar till deltagare via SMS som läses upp i sändningen.
     
    - Vi har sponsrat Vätterrundan i tre år. Att nu för första gången kunna ge alla chansen att känna på den enorma stämningen även om man inte ställer upp i loppet känns fantastiskt, säger Fredrik Montgomery, kommunikationschef för Eurosport.
     
    - Eurosport förknippas annars med Tour de France och Giro d'Italia men på det här viset kan vi visa bredden i cykelsporten, fortsätter Fredrik Montgomery.
     
    Eurosport har sponsrat Vätternrundan sedan 2007. Bland aktiviteterna märks elittävlingen "Eurosport Vättern GP" som körs torsdag 11 juni med Eurosports cykelkommentator Roberto Vacchi som speaker på plats. I år får tävlingen en extra krydda då Magnus Bäckstedt avtackas genom uppvisningsloppet "Eurosport Invitational" som samlar några av Sveriges mest namnkunniga exproffs.
     
    Vätternrundan är världens största cykelmotionslopp. Runt 16 000 startande trampar i år de dryga 30 milen runt Vättern med start och målgång i Motala.

    Här kan du läsa mer om Vätternrundan i Insight RättighetsNavigator.

  • Media

    8 JUNI, 2009

    Eurosport vinnare i Paris

    Årets franska mästerskap i tennis innebar nya tittar- och besöksrekord för Eurosport, både på TV och nätet.
     
    Bäst tittarsiffror hade TV-kanalen i fredags under Robin Söderlings semifinal. Toppminuten under dessa sändningar följde 291 000 svenskar spänningen, motsvarande siffra för toppkvart var 250 000 och snittet för hela semifinalmatchen 170 000 tittare när Söderling gick till final och Eurosport hade dessutom en marknadsandel på fantastiska 26,5% av TV-tittarna.
     
    Under 7 timmar i rad hade kanalen ett snitt på över 137 000 tittare, något som aldrig tidigare hänt. Anledningen var förstås dels att Söderlings match blev så lång och dels att så många tittare stannade kvar framför TV-apparaterna för att få veta om Federer skulle vinna sin semifinal och bli Robins motståndare i finalen.
     
    Även under söndagens final fick Eurosport bra tittarsiffror. Finalen sågs av i snitt 68 000 tittare på Eurosport trots att rättigheten delades med SVT.
     
    Hemsidan eurosport.se satte Robin Söderlings kvartsfinal nytt rekord för en dag med 820 000 sidvisningar och 63 000 unika besökare. Veckosiffran för vecka 23 på eurosport.se blev därmed 163 443 unika besökare och 2 787 375 sidvisningar, nästan en fördubbling jämfört med tidigare bästa vecka.

  • Media

    4 JUNI, 2009

    Skärpta sponsringsregler

    Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth aviserar i en debattartikel på DN Debatt skärpta regler för sponsring av program på SVT.
     
    Regeringen ska idag fatta beslut om det framtida uppdraget för SVT, SR (Sveriges Radio) och UR (Utbildningsradion). Beslutet utgår från propositionen "Utveckling för oberoende och kvalitet - Radio och TV i allmännhetens tjänst 2010-2013".
     
    Regeringen vill skärpa reglerna för direkt sponsring i SVT och man föreslår att den begränsas till 20 evenemang per år. Orsaken är att regeringen anser att det är "viktigt för programbolagen trovärdighet att programmen är fria från reklamoch att produktionernas oberoende inte ska kunna ifrågasättas".
     
    Kortfattat föreslår propositionen att SVT, SR och Utbildningsradion får extra hög uppräkning av programpengar nästa år. Detta för att kunna göra en satsning på kultur. Tilldelningen av medel till public service-bolagen räknas upp med 3 proc 2010, vilket motsvarar cirka 200 milj kronor. Därefter blir uppräkningen 2 proc de två följande åren.

    Riksdagen ska behandla propositionen i höst, därefter kommer både sändningstillstånd och anslagsvillkor att beslutas av regeringen före årsskiftet.

  • Media

    19 MAJ, 2009

    Elitserien flyttar till TV4

    TV4 och Svenska Hockeyligan har tecknat avtal om sändningsrätten för Elitserien i ishockey säsongerna 2010/2011 till 2013/2014. Avtalet innebär att TV4-Gruppen nu har rättigheterna till såväl grundserien som slutspelet.
     
    Det nya avtalet innebär att Elitserien - från att ha sänts i Kanal 5 och Kanal 9 - nu kommer att mellan Canal Plus och TV4.
     
    - För TV4-Gruppen innebär det här att vi kan garantera våra tittare att de kan fortsätta se Sveriges bästa hockey i våra kanaler. Grundspelet och slutspelet i Elitserien är en oerhört viktiga sporträttighet för TV4-Gruppen och vi ser fram emot att tillsammans med Svenska Hockeyligan ytterligare stärka och utveckla hockeyintresset i Sverige, säger Göran Ellung , programdirektör aktualitet TV4-Gruppen.
     
    Elitserien har under många år sänts i Canal + och det nya avtalet innebär att Canal Plus-abonnenterna även framöver i många år kan erbjudas det starkaste ishockyeutbudet i Sverige.
     
    - Elitserien i ishockey har i många år varit en hörnpelare i Canal+ sportutbud. Vi är naturligtvis mycket glada över att ha säkrat rättigheterna för Elitserien för många år framöver. Vi tror på Elitserien, och avtalet skänker också tv-tittarna trygghet i att de kan fortsätta se den bästa hockeyn i Nordens ledande premiumsportkanal, säger Mats Örbrink , programdirektör Canal+.
     
    - Vi är stolta över att kunna underteckna detta unika tv-avtal som, utöver en bra intäktsnivå, bygger på en tv-mix som genererar en optimal exponering för vår breda hockeypublik. Vi ser fram mot att, tillsammans med våra mediepartners, utveckla och stärka Elitseriens varumärke ytterligare under de kommande åren, säger Peter Gudmundson , vd Svenska Hockeyligan.

    Läs mer om Elitserien i Insight RättighetsNavigator - klicka här.

  • Media

    6 MAJ, 2009

    Strike för webb-tv

    Direktsänd bowling på webb-tv har sakta men säkert etablerat sig under de senaste två åren. Vid Junior-EM i Malmö under påskveckan nådde man 15 000 unika besökare från ett 50-tal länder.
     
    De som hade hoppats att få se serieslutspelet för 8-mannalag i Kalmar kommande helg via webb-tv blir dock besvikna.
     
    - Vi hade hoppats att kunna sända från slutspelet, men det saknas pengar från arrangörshåll och det kan vi inte göra något åt, säger BeA Nilsson från produktionsbolaget Bowlstream.
     
    Han är dock övertygad om att webb-tv kommer att växa.
     
    - Junior-EM visade att det även finns ett stort internationellt intresse. Vi har redan fått förfrågningar från andra länder i Europa om att göra sändningar, säger BeA Nilsson.
     
    - Hittills har det varit bowlingförbundet och andra mindre sponsorer som varit med och finansierat sändningarna. På sikt hoppas vi att kan hitta andra intressenter som kan säkerställa en kontinuitet i sändningarna.
     
    Klart är att ytterligare en tävling denna säsong kommer att visas via webb-tv, det är de individuella SM-finalerna i Vårby i slutet av maj.
     
    Lena Sulkanen, som är generalsekreterare i Svenska Bowlingförbundet, konstaterar att förbundet har avsatt en del pengar för webb-tv men att resurserna ändå är begränsade.
     
    - Från bowlingförbundets sida ser vi att webb-tv är en bra möjlighet att göra vår sport mer tillgänglig. Vi har också investerat  i olika produktioner, inte minst vid Junior-EM, men vi måste också prioritera. Och för vår del har vi sagt att individuella SM-finalerna står högst på listan, säger Lena.

    Källa: swebowl.se

  • Media

    18 APRIL, 2009

    Svenska Spel visar Zlatan

    Italienska toppmatch Juventus mot Inter en av matcherna i Svenska Spels satsning på webb-TV.
     
    Sedan en tid satsar Svenska Spel på streamade toppmatcher i bland annat fotboll på sin hemsida. Att titta kostar ingenting och medan matchen pågår kan tittarna spela live i direkt anslutning. Idag lördag är det dags för Zlatan i toppmatchen Juventus mot Inter.
     
    - Vi vill på det här sättet ge lite extra godis till våra kunder. Vi provar nu fram till sommaren och kommer sedan utvärdera och se hur väl det tas emot, berättar Marcus Hultin projektledare för Oddset på svenskaspel.se.
     
    Det som visas är bland annat UEFA-cupen, Serie A, portugisiska ligan, schweiziska ligan, japanska ligan och saudiarabiska ligan. Endast matcher med livespel visas, vilket i snitt innebär 10-15 matcher i veckan.
     
    - Än så länge visar vi bara fotboll, men i framtiden kan det även bli aktuellt med andra idrotter, säger Hultin.

  • Media

    17 APRIL, 2009

    SVT fortsätter satsa på STCC

    SVT fortsätter att visa tävlingar från racingserien STCC. Kommentatorer blir radarparet Stefan Klemetz och Jonas Kruse som de senaste åren kommenterat rally-VM i SVT.
     
    - Det är en spännande utmaning som väntar. Det är verkligen vårkänslor att få se och höra STCC-bilarna på nära håll, säger Jonas Kruse, dubbel svensk mästare i rally.
     
    Jonas Kruse har följt STCC-testet på Gelleråsen och kunde genast konstatera att årets mästerskap är en helt öppen och tuff historia.
     
    SVT går in på sitt fjärde år i följd med bevakning från svensk racings elitserie.
     
    - STCC fungerar väldigt bra i sammandragsform hos oss, det har vi sett tidigare. STCC är en viktig del i vår motorsportsatsning 2009, säger Albert Svanberg, chef för SVT Sporten.
     
    Första STCC-programmet sänds 4 maj i SVT2.

  • Media

    20 MARS, 2009

    IMG öppnar nordiskt fönster

    Nyligen lanserade IMG en webbsida för den nordiska marknaden. Det görs för första gången och Martin Englund svarar på varför IMG  vill vara mer synliga på marknaden.
      
    Varför väljer IMG att lansera en nordisk webbsida?
    - Vi väljer att starta en nordisk webbsida för att på ett bättre sätt än tidigare visa den bredd av rättigheter som vi arbetar med. De senaste åren har vi ökat de antal rättigheter vi representerar och samtidigt startat nya evenemang vilka även riktas direkt till privatpersoner, säger Martin Englund, vd för IMG Nordic.
     
    Vilket är det primära syftet med webbsidan och vilka är målgrupperna?
    - Det primära syftet är att på ett tydligt och samlat sätt marknadsföra våra evenemang och rättigheter till både företag och privatpersoner.
     
    IMG har traditionellt sett varit återhållsamma i marknadsföringen av sin egen verksamhet, är den nya webbsidan ett led i att utöka den externa kommunikationen?
    - IMG har tidigare varit återhållsamma med att marknadsföra det egna varumärket. Hemsidan är ett led i att förändra detta och vi kommer framöver lägga en allt större vikt på att marknadsföra inte bara de rättigheter och evenemang vi representerar och äger utan även IMG som företag.
     
    Varför väljer ni att marknadsföra er mer utåt?
    - Vi har ett behov av att vara mer synliga i marknaden när vi har adderat nya rättigheter och evenemang som vänder sig till den privata marknaden, vilket för oss delvis är en ny inriktning.  
     
    Hur ska ni marknadsföra er utöver själva webbsidan?
    - Det är en startpunkt och givetvis har vi för avsikt att arbeta med andra kommunikativa verktyg än bara webbsidan. Sedan sätter vi fortsatt ett högt pris i att lyfta fram de samarbetspartners som är sponsorer för de evenemang vi representerar. Varumärket IMG kommer även att bli mer synligt kring våra egna evenemang, men det är inte troligt att vi kommer att kommunicera direkt i traditionella breda medier.
     
    Mazda Stockholm Triathlon och nu senast Run to the Beat i Malmö är två nya evenemang som IMG lagt till i sin svenska portfölj.
     
    Läs mer på imgnordic.com

  • Media

    19 MARS, 2009

    Paf sponsrar Robinson

    Överlevnadstävlingen Robinson drar igång en ny säsong, i år med det åländska spelbolaget Paf som en av huvudsponsorerna.
     
    - Vi är övertygade om att årets upplaga av Robinson med nya grepp och aspekter kommer att tilltala vår målgrupp, säger Jimmy Palmqvist, Pafs marknadschef i Sverige.
     
    Som sponsor syns Paf redan nu på stortavlor runt om i Sverige. När programmet går igång i TV4 kommer Paf att presenteras som en av fyra sponsorer. I tv-rutan syns loggan på två olika sätt, inuti en uppspolad skattkista och som stora tärningar uthuggna i trä. Ingetdera är en slump.
     
    - Skattkistan påvisar den tävling som vi kommer att ha på Paf.com där det gäller att hitta just skattkistor. Vinnaren får en drömresa värd 30 000 kronor, säger Jimmy Palmqvist.
     
    - Tärningarna är självklart en hänvisning till våra tärningsspel. Det är ännu ett sätt för oss att få folk att associera tärningsspel på nätet med Paf.
     
    När Robinson drar igång kommer Paf även att genomföra en kampanj genom onlinemarknadsföring och på tv. Valet att sponsra just Robinson var enligt Jimmy Palmqvist ganska enkel.
     
    - Robinson är ett program som stämmer väl överens med Pafs målgrupp, i just det segment som vi vill synas i; underhållnings- och nöjessegmentet. Med det här sponsorskapet kommer vi att träffa mitt i prick, säger Jimmy Palmqvist.
     
    Robinson 2009 startar på TV4 lördagen 20 mars. Övriga sponsorer är Panasonic, hitta.se och McDonalds.

  • Media

    16 MARS, 2009

    Eurosport säkrar Giro d'Italia i 4 år

    Eurosport har tecknat ett 4-årigt avtal för TV- och internetträttigheter till Giro d'Italia och ytterligare tre stora cykellopp.
     
    Eurosport, RCS (arrangör av Giro d'Italia) och Rai Trade (distributör av mediarättigheterna) har förlångt sitt långvariga samarbete med ett nytt avtal som sträcker sig till 2012.
     
    - Vi är mycket glada över att förlänga avtalet med Eurosport som garanterar fortsatt exponering för italiensk cykelsport i Europa och Asien. RAI Trade har tagit hand om den internationella distributionen av Giro d'Italia i åtta år nu. Runt 250 miljoner tittare i mer än 140 länder följde Giro d'Italia 2008. Exponeringen som Eurosport ger är helt i linje med vår strategi för italiensk cykling, säger Carlo Nardello, VD, RAI Trade.
     
    Rättighetspaketet omfattar förutom Girot även etapploppet Tirreno-Adriatico samt endagsloppen Milano-San Remo och Giro di Lombardia.
     
    Fullt fokus blir sedan på 100-årsjubilerande Giro d'Italia som i år ser ut att få ett mycket starkt startfält. Lance Armstrong, som gjort comeback i år, är stjärnan som kommer att lysa starkast i klungan då han nu för första gången i sin karriär ställer upp i det stora italienska loppet. Andra cyklister som väntas starta är Tour de France-vinnaren från 2008 Carlos Sastre och OS-tempomästaren Fabian Cancellara.
     
    Datum för loppen:
    Tirreno-Adriatico: 11-17 mars
    Milano-San Remo: 21 mars
    Giro d'Italia: 9-31 maj
    Giro di Lombardia: 17 oktober

  • Media

    17 FEBR, 2009

    SVT och TV4 sportar ihop

    Sveriges Television och TV4-Gruppen är överens om ett nytt sportavtal för 2009 och 2010. Det innebär bland annat att magasinet Fotbollskväll sänds i SVT och TV4 får större andel av kommande friidrottsmästerskap.
     
    TV4-Gruppen och Sveriges Television har en lång tradition av samarbete på sporträttighetssidan - ett samarbete som tog sin början inför OS i Atlanta 1996. De senaste åren har samarbetet intensifierats - inte minst genom företagens medlemskap i den Europeiska tv-unionen EBU.
     
    Det nya samarbetsavtalet omfattar åren 2009-2010 och innebär att magasinet Fotbollskväll, med allsvensk fotboll, sänds i SVT med start måndag den 6 april och därefter kontinuerligt på måndagar under de kommande två säsongerna.
     
    - Ett allsvenskt Fotbollskväll hör hemma i SVT. Det var här det startade
    1993 och vi ska åter göra det till en medelpunkt i bevakningen av svensk fotboll. För första gången någonsin kommer SVT nu samma år att göra ett Hockeykväll med elitserien och ett Fotbollskväll med allsvenskan, vilket känns riktigt starkt, säger Albert Svanberg, sportchef för SVT, i en kommentar.
     
    I uppgörelsen ingår också att kanalerna har gjort upp om kommande friidrottsmästerskap. Sommarens friidrotts-VM i Berlin (15-23 augusti) kommer att direktsändas både i SVT och TV4, medan TV4 ensamt direktsänder friidrotts-EM i Barcelona nästa sommar (26 juli - 1 augusti 2010), ett evenemang kanalerna ursprungligen ägde rättigheterna till gemensamt.
     
    - Det här är ett avtal som är bra för många parter och som ytterligare stärker det långvariga, framgångsrika samarbetet på sportområdet mellan SVT och TV4. Eftersom friidrott är en profilsport för TV4 är vi glada över att kunna erbjuda våra tittare en omfattande bevakning av de närmaste stora mästerskapen direkt i TV4, säger Hans Pekkari, sportchef för TV4-Gruppen. 

    Rättighetsrockaden innebär bland annat att SVT får en ny rättighet i Fotbollskväll att, genom konsultbolaget More Space, sälja in sponsorskap till.


    .

  • Media

    12 FEBR, 2009

    GE-Galan förlänger med IEC

    Rättighettighetsbolaget IEC kommer att fortsätta företräda GE-Galan på den internationella TV-marknaden fram till 2011 efter ett nyskrivet avtal. 
     
    Samarbetet mellan IEC och GE-Galan går tillbaka till 1994 och utgör ett rättighetsbolagets äldsta i sin programkatalog. Under 2008 blev galan rankad som nummer två av alla friidrottsgalor inomhus.
     
    Årets upplaga arrangeras den 18 februari i Ericsson Globe och direktsänds i TV4. Förra året sågs sändningen av 818 000 tittare och tittartidsandelen uppgick till 22 procent.
     
    Det multinationella företaget General Electric har varit titelsponsor sedan 2000.
     
    Läs mer om GE-Galan
     
    GE-Galan i RättighetsNavigator
    .

  • Media

    12 FEBR, 2009

    You Tube favoriten hos unga män

    Av en undersökning gjord av MMS framgår att knappt varannan man (44 %) mellan 16 - 25 år besöker You Tube varje dag.
     
    Det är undersökningen "Rörliga Bilder 2008" som visar att videosök på You Tube är högt bland unga människor. Resultatet baseras på en webbenkät med cirka 3 000 svenskar.
     
    - You Tube har på bara några år etablerat sig som förstahandsvalet för videosök på webben, särskilt bland ungdomar, säger Anders Wiss, projektledare på MMS.
     
    Andelen i åldersgruppen 16-25 år som varit inne på You Tube senaste dygnet utföll enlig nedan:
     
    Män: 44 %
    Kvinnor: 27 %
    Män+Kvinnor: 36 %
     
    Siffrorna för You Tube kan jämföras med att 18 procent av samma målgrupp tittade på videklipp på aftonbladet.se och 11 procent på SVT Play.
     
    MMS undersöker sedan 2007 svenska folkets konsumtion av rörlig bild och gör en kartläggning av beteenden och attityder kring nedladdning..

  • Media

    22 JAN, 2009

    Fotbollstvisten om Allsvenskan är över

    TV4-Gruppen har köpt rättigheter till hela Allsvenskan säsongerna 2009 och 2010 i ett nytt avtal med Kentaro och därmen är även tvisten med Canal Plus löst.
     
    TV4-Gruppen har köpt rättigheter till alla 240 matcher i Allsvenskan i ett nytt avtal med rättighetsbolaget Kentaro. Avtalet innebär att TV4-Gruppen därmed har säkrat sändningsrättigheter till hela Allsvenskan, Superettan, Svenska cupen och Damallsvenskan för säsongerna 2009 och 2010.
     
    Den nya uppgörelsen innebär också att ärendet i Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut som har påkallats av Canal Plus slutligt har återkallats, liksom alla andra rättsliga ärenden mellan Canal Plus och Kentaro gällande Allsvenskan.
     
    Allsvenskan får sin säsongspremiär i TV4:s Tipslördag den 4 april.
    .

  • Media

    19 JAN, 2009

    Svensk volleyboll i webb-TV

    Eurosport inleder ett samarbete med Svenska Volleybollförbundet kring webbsändningar av Elitserien för att lyfta sporten medialt. På tur står flera andra sporter.
     
    Klart redan nu är att tio matcher från Elitseriens grundserie, både herrar och damer, kommer att livestreamas exklusivt i Eurosport Player, vilket är en betaltjänst som omfattar tre av Eurosports kanaler samt exklusivt extramaterial direkt på webben. Senare kommer det även att sändas ett antal matcher från herrarnas och damernas slutspel samt de Nordiska mästerskapen för klubblag.
     
     -  Vi är starka på internationell volleyboll och använder nu Eurosport Player för att lyfta fram våra nationella serier. Svensk volleyboll blir den första nationella satsningen vi gör inom ett flertal av de sporter där vi är referenskanalen i Sverige, säger Rasmus Winther, vice-VD och redaktionellt ansvarig för Eurosport i Norden, i en kommentar.
     
    Premiärsändningen visade helgens match mellan Tierp och Örkelljunga i herrarnas Elitserie.

    Bild: volleyboll.se.

  • Media

    5 JAN, 2009

    Viasat sänder rally-SM

    TV-sändningarna från rally-SM 2009 inleds med Värmland Runt som visas i Viasat Motor. Fortsättningen av mästerskapet kan visas både där och i Sveriges Television.
     
    - Men det är under förutsättning att vi kan finansiera sändningarna i SVT. I nuläget kan vi inte det, men vi ger inte upp och har till sista januari på oss att lösa den frågan, säger Svenska Rallyts VD Bertil Klarin.
     
    Att rally-SM 2009 ska visas i TV har varit klart länge.
     
    - Vad vi inte kunnat informera om är i vilken kanal mästerskapet kommer att sändas, säger Klarin.
     
    Nu är det klart att rally-SM 2009, precis som i år, kommer att hålla till i Viasat Motor. Programmet kommer att produceras av Sportinfo Lars G Nilsson i samarbete med Scenic Television AB.
     
    Premiärtävlingen Värmland Runt, som avgörs 30-31 januari, visas i två 25 minuter långa program torsdagen den 5 februari.
     
    - Viasat Motor blir vår samarbetspartner genom hela mästerskapet, men det utesluter inte att rally-SM även kommer att visas i Sveriges Television. Vi pratar fortfarande med SVT om sändningar från både VM och SM 2009.
     
    Klarins förhoppning är att kunna hitta en finansiär för rallysändningarna i SVT innan 31 januari 2009.
    .

  • Media

    10 DEC, 2008

    Ökad exponering

    Pågående Volvo Ocean Race slår nya rekord vad gäller TV-sändningar.
     
    Sunset+Vine, det företag som producerar och distribuerar TV-sändningar från Volvo Ocean Race, avslöjade idag att tävlingarna visas av 68 TV-bolag i mer än 100 länder, en ökning med 20 procent jämfört med det senaste Volvo Ocean Race.
     
    Ökningen förklaras bland annat av att man nu sänder i HD-format samt varje båt numera har en besättningsmedlem som är dedikerad till att bara jobba med media.
     
    - We are delighted with the interest. We have all the real heavyweight broadcasters on board and the geographical spread is particularly pleasing. We have the major broadcaster for the country of each port-stop, and their commitment to the race has certainly increased. When you have the likes of CCTV broadcasting in China and PBS in the US, you can be the sure the race has the best possible reach, berättar Nina Scales, marknadsansvarig på Sunset+Vine.
     
    Volvo Ocean Race startade i oktober från Spanien och beräknas ha målgång i St Petersburg under juni 2009.
    .

  • Media

    20 NOV, 2008

    Rättigheter hittar nya arenor

    Passagerarflygplan blir en ny plattform för att distribuera fotbollsrättigheter.
     
    Tyska flygbolaget Lufthansa AG har träffat ett avtal med Sportsman Media Group som innebär att man på vissa flighter kommer att kunna visa highlights från Bundesliga i planens underhållningssystem.
     
    Programmen är en 15 minuter lång sammanställning av matchsekvenser, mål m från den senaste spelomgången. Producent är Unas Media Productions, ett dotterbolag till Sportsman Media Group Holding.
     
    Tjänsten kommer att vara tillgänglig på internationella flygningar från Frankfurt am Main, Munich and Düsseldorf.
    .

feed-image RSS - Prenumerera på nyheter