• Fakta & statistik

    18 MARS, 2011

    Orienteringen ska vrida trenden rätt

    Antalet anmälda till svenska orienteringstävlingar under 2010 var det lägsta på många år.

    Fjolårets långa vinter gjorde att över 50 tävlingar fick ställas in i mars och april 2010, vilket innebar färre tävlingar än tidigare år. Samtidigt kunde många tävlingar flyttas till andra datum.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    28 FEBR, 2011

    Interaktiv produktplacering ett vinnande koncept

    Interaktiv produktplacering ett effektivt sätt att nå reklamtrötta ungdomar. Interaktiv produktplacering ger nya möjligheter att nå ut med budskap. Du själv som tittare bestämmer om du vill pausa exempelvis musikvideon och titta närmare på sångarens byxor, hatt eller varför inte micken? För att sedan direkt kunna klicka dig vidare och köpa produkten du intresserar dig för.

    Fenomenet är nytt och oprövat och en ny studie utförd av Gustav Idhammar och Stina Rafner vid Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet visar att unga är positivt inställda till denna nya marknadsföringskanal.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    11 FEBR, 2011

    Fokus på CSR i ny studie

    Sponsor Insight har i samarbete med CSR Sweden och Charity Rating gjort en ny riksrepresentativ kartläggning av svenska företags arbete med CSR-frågor.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    1 DEC, 2010

    Sponsring ökar

    Ny undersökning visar att Sveriges annonsörer ökar sina medieinvesteringar inom sponsring och event.

    Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland sina medlemmar om planerade investeringar i marknadskommunikation. Årets resultat visar att fyra av tio annonsörer avser att öka investeringarna i marknadskommunikation under 2011.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    18 NOV, 2010

    Radio tappar andelar till Spotify

    Mediebyråbarometern för oktober 2010 visar på en ökning med 26 procent jämfört med samma månad förra året.

    De kategorier som ökat mest är TV, bio samt landsortspress. Helårets ackumulerade investeringar, för perioden januari till och med oktober, ligger 18 procent högre än samma period 2009. Totalt förmedlades under september 1,3 miljarder kronor.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    12 NOV, 2010

    Malmö i topp

    SM-gulden 2010 bärgades till Malmö och när årets publiksiffror summeras ståtar Malmö FF och LdB FC Malmö i topp även där.

    2005 hade Malmö FF senast landets högsta hemmasnitt, året därpå fick man lämna över tätpositionen till AIK som behållit positionen fram till denna säsong.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    28 OKT, 2010

    Skapar affärer

    Den internationella undersökningen Wave 5 visar att sociala medier stärker varumärken och genererar nya affärer.

    Undersökningen Wave genomförs varje år av det internationella mediebyrånätverket Interpublic Group där också svenska IUM ingår. Temat för undersökningen varierar och i år har man haft fokus på hur varumärken ska agera i sociala medier. Undersökningen är gjord i över 54 länder (däribland Sverige) med ca 37 600 svarande i åldrarna 16-54 år.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    20 OKT, 2010

    Långsiktigt PR-arbete ger resultat

    Årets Eventbarometer visar att medieintresset för evenemang har ökat kraftigt och nu nått rekordhöga nivåer.

    Sponsrings & Eventföreningen och Infopaq utför årligen en mätning av vilka svenska evenemang som fått störst uppmärksamhet i digitala media. Årets barometer visar att medieintresset för evenemang har ökat kraftigt och nu nått rekordhöga nivåer. Mätningen visar också att en tydlig PR-strategi för att synas under hela året, och inte bara under den period som evenemanget varar, har stor betydelse för medieutfallet.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    24 AUG, 2010

    Starkt första halvår

    Sveriges Mediebyråers Mediebyråbarometern för juni-juli 2010 visar att annonsmarknaden har fortsatt att utvecklas starkt under sommaren.

    Annonsvolymen för juni var 14 procent högre än förra året och för juli 34 procent högre än 2009. De ackumulerade investeringarna under första halvåret i år var 15 procent bättre än 2009. Totalt förmedlades 1,3 miljarder kronor under de två sommarmånaderna.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    18 JUNI, 2010

    Bandypubliken i förändring

    En färsk högskolestudie visar att hallarnas intåg i elitbandyn har lett till en jämnare könsfördelning i publiken, men också en högre medelålder.

    Svensk bandy växer och genomgår samtidigt en stor förändring när fler hallar byggs för inomhusspel. Max Persson, student på Sport Management Programmet vid Högskolan Dalarna, har gjort en studie över bandypublikens förändring. I studien ingår bland annat en undersökning av dagens bandypublik som jämförs med en tidigare publikstudie från 2004, precis innan hallutvecklingen tog fart.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    15 JUNI, 2010

    Rekordmånad för medieinvesteringarna

    Maj visar en kraftig ökning av medieinvesteringarna och som helhet slutade månaden på plus 36 procent jämfört med samma månad föregående år visar statistik från Sveriges Mediebyråer.

    Utvecklingen har varit särskilt positiv för internet och kvällspress som ökat med 43 respektive 35 procent jämfört med maj 2009. Ackumulerat för årets första fem månader ligger ökningen på 14 procent jämfört med samma period 2009. Totalt investerades under maj cirka 1,3 miljard kronor genom Sveriges Mediebyråers medlemmar.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    10 JUNI, 2010

    Högtryck på reklammarknaden

    Den senaste prognosen från IRM visar att tillväxten på reklammarknaden ökar under resten av året.

    Det är främst TV-reklamen och Internetreklamen som driver marknaden med tillväxtsiffror på över 10 procent jämfört med krisåret 2009.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    18 MAJ, 2010

    Kultursponsring växer

    Även om idrotten dominerar bland sponsringsinvesteringarna så är det kultursponsringen som haft den starkaste tillväxten under 2009.

    Institutet för reklam- och mediestatistiks - IRM - nya rapport som innehåller statistik över sponsorinvesteringarna per kategori under 2009 visar att idrotten fick tre av fyra kronor och omsatte totalt nära 4 miljarder kronor. Starkast tillväxt hade dock kultursponsringen som ökade med 4 procent under 2009.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    27 APRIL, 2010

    Rekordpublik i slutspelet

    Årets slutspel i hockeyns Elitserie blev ett av de mest spännande och ovissa i historien. Det syntes även på publiksiffrorna som var de högsta under 2000-talet.

    Totalt spelades 40 matcher och att ett slutspel resulterat i så många matcher har bara hänt två gånger tidigare de senaste tio åren. HV71 knep slutligen SM-guldet och blev svenska mästare 2010. Smålänningarna fick dessutom göra det inför en rekordpublik som följt slutspelet.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    14 APRIL, 2010

    Sponsringsinvesteringarna stod emot lågkonjunkturen

    Sponsring omsatte 5,1 miljarder under 2009 vilket är på samma nivå som 2008. Eftersom de totala investeringarna backar blir det en procentuell ökning till 8,9 % av den sammanlagda reklamkakan.

    Reklaminvesteringarna uppgick totalt till drygt 57,7 miljarder 2009 - en minskning med drygt 7 miljarder eller 11 % jämfört med 2008. Event omsatte 2,5 miljarder vilket är 4,3 % (mot 4,7 % 2008) - ett tapp på 20,3 %.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    22 MARS, 2010

    Frölunda trea i Europa

    Internationella Ishockeyförbundet presenterade i dag sin sedvanliga sammanställning över de mest publikdragande lagen i europeisk hockey och på tredje plats återfinns Frölunda.

    Frölunda har dessutom i och med utematchen på Ullevi slagit nytt publikrekord i klubbhockeyn.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    2 DEC, 2009

    Hetaste sökorden på Google

    Sökord på Google speglar människors intressen, behov och passioner. Nu har sökmotorjätten presenterat en topplista över de mest populära sökorden under 2009.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    2 DEC, 2009

    IRM förutspår nolltillväxt

    Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, har tagit fram en prognos för 2010 gällande utvecklingen på den svenska reklammarknaden. Vinnaren blir fortsatt internet och även TV, bio och butiksmedier förutspås få ett bra kommande år.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    19 NOV, 2009

    RF: Idrotten måste bli proffsigare på att möta företagen

    Riksidrottsförbundet följer upp sin undersökning om varumärkets betydelse, den här gången ur ett sponsorperspektiv. Den nya rapporten slår fast att idrotten måst bli bättre på att jobba med sitt varumärke när företagen gör sina val av sponsring utifrån varumärkesanalyser i större utsträckning.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    17 NOV, 2009

    Mediebyråbarometern

    Statistik från Sveriges Mediebyråer visar på en fortsatt svag återhämtning för medieinvesteringarna under oktober.

    Läs mer...
  • Fakta & statistik

    10 NOV, 2009

    Publikökning i Elitserien

    Handbollens Elitserie kan efter sju spelade omgångar redovisa höga publiksiffror. Jämfört med motsvarande tid föregående säsong har det skett en ökning med 13,5 procent.

    Läs mer...
feed-image RSS - Prenumerera på nyheter