12 MAJ, 2017

Alpina VM i Åre.

På SEFS frukostseminarium berättade Åre 2019 om kommande alpina VM.

Håkan Hansson, marknadsansvarig på arrangörsbolaget Åre 2019, började med att berätta om Sveriges och Åres historia som arrangör av stora internationella tävlingar inom alpin skidåkning.

Redan i slutet av 1800-talet upptäcktes Åre av stadsbor från Sverige och Norge som främst på sommaren sökte lugnet och skönheten i den jämtländska fjällvärlden. 1882 kom järnvägen och tio år senare byggdes den första toppstugan.



1954 arrangerar legendaren Bibbo Nordenskiöld tillsammans med Serge Lang Åres första alpina VM. Samma personer låg sedan också bakom starten av alpina World Cup där Åre fick sin första deltävling 1969. Under 80-talet utvecklades Åre vidare med fler hotell, snökanoner och liftar. 2007 var de dags igen för ett nytt VM i Åre där Anja Pärson tar tre guld. Resten är som man brukar säga – historia.

Alpina VM 2019 arrangeras av Åre 2019 AB som ägs till 50% vardera av Skistar och Svenska Skidförbundet. Tävlingsdatum är 5-17 februari och mottot man jobbar under är ”Inspire the world to ski”. Redan nu står det också klart att det VM blir det största vinterarrangemanget någonsin i Sverige. Siffror som beräknat 100 000 besökare på plats i Åre, 600 TV-timmar och 700 miljoner tittare över hela världen talar sitt tydliga språk.

Planeringsmässigt har man delat in tiden fram till tävlingarna i tre stora block. Det första – som man arbetar med nu – är att branding, dvs att etablera tävlingarna och varumärket Åre 2019 hos företag och skidentusiaster. Nästa steg lite närmare tävlingarna blir att lägga fokus på marknad och försäljning av både biljetter och sponsring. Sist men inte minst ligger arrangemanget av själva eventet.

Marknadsarbetet bedrivs i tre parallella processer. Infront innehar de internationella rättigheterna och säljer Åre bland annat i paket med efterföljande VM i Cortina 2021. Arrangörsbolaget Åre 2019 tillsammans med sponsorbyrån Generate Partnerships och Claes Lindström bearbetar nationella sponsorer, med reservation för vissa branscher där Infront har exklusiva bearbetningsrättigheter. För den regionala marknadsbearbetningen (Trondheim-Östersund-Sundsvall) har Åre 2019 startat ett säljbolag – World Championship Regional - tillsammans med skidskytte-VM i Östersund som också arrangeras 2019.

Åre 2019:s sponsorstrukturen är uppbyggd som en traditionell pyramid som toppas av Presenting Sponsor. Målet nationellt är att träffa avtal med totalt 16 sponsorer och Håkan Hansson berättar att man tror att man uppnår 50% av budget efter sommaren och sedan ligger på ca 70% kring jul och årsskiftet 2017/18. Redan klara sponsorer är bland annat SJ, Bonnier och advokatfirman DLA Piper.



Vad gäller besökare känner sig organisatörerna också trygga. Alpin skidåkning har en stor publik både i Sverige och internationellt.

- Även om vi just nu kanske inte har några svenska fixstjärnor i klass med Ingemar Stenmark och Anja Pärson tror vi på svenska medaljer och många fans på plats i Åre. Undersökningar visar också att det finns drygt 2 miljoner aktiva skidåkare bara i Sverige och vi vet dessutom från tidigare mästerskap att VM brukar locka besökare från hela världen, berättar Håkan Hansson.

Till sist en lite rolig detalj som Håkan berättade om alpina VM, både historiska och nu i Åre. I dessa digitala tider där ibland allt tycks snurra runt eller via någon social plattform så finns det en sak som hela tiden slår allt annat – pins!



Så – med rötter bland surjämtar och Mattmar vet i alla fall jag var jag är i februari 2019...

Skrivet av Mats Ehrlemark